waniの和訳録

リクエストあればどうぞ。

Options-NF


Look, I don't know what's gotten into me
I could be off of my rocker potentially
Bigger I get, the more they thinkin' less of me
Don't be the one to insult my integrity
Put down the whistle, I'm done with you referees
Y'all don't know nothing, you think you ejected me
'Til I show up in the game, like, "Remember me?"
I gotta make it, these people depend on me
なあ、俺だって何が起きてるか分かんねえよ
もしかしたらおかしくなっちまったのかもしれない
成功したからって今さらあれこれ指図するのはやめてくれ
俺には俺のルールがあるんだから黙っててくれよ
いつからお前は笛持って審判気取るようになったんだ
お前ら分かってないな
俺がこのゲームから降りたとでも勘違いしてるんだろ
俺だって養う人がいるから成功したいんだよ

Ayy, that's how I'm living these days
Threaten my wife, keep digging that grave
I had a job making minimum wage
Told myself that I gotta get paid
Prove myself, yeah, get up my grades
Walk into class like, "Gimme that A"
Think I'm trash? Put a bag in your face
And I put you by the road like, "Look, we're the same!"
俺にも自分の生活があるんだ
痛い目に遭いたくなきゃ俺の家族に手を出すな
俺にだって下積み時代があったし
バイトしながら努力してたんだ
認められるためなら学業だって怠らなかった
成績評価でAもらうのだって当たり前の結果だ
俺をゴミかなんかだと思ってるのか?
お前の頭に袋被せて道端に放り出してやるよ
そしたらお前もゴミ同然だよな?

Here's a reminder that I still spit
Think I need to advise you to watch your lip
Or at least realize that I'm not no kid
Don't Google my name tryna find my crib
Write a pop song, then I write a song like this
Do a lot wrong? Doesn't matter, I learn quick
I'm an outlaw, my brain has no fence
Doesn't matter either way to me 'cause even if it did
I would destroy it
まだラップで戦う力は残ってる
自分の発言には気をつけろ
俺だって子供の喧嘩するわけじゃねえんだ
ネットで俺の住所調べようとするな
ラップ以外の曲だって書けるが
あえてこんな曲を書いてるんだ
間違いだってたくさん犯してきた
でもそれは過去のこと
俺は立ち直るのも早い
俺に常識は通用しない
だからこそ誰も予想できないものを生み出せる
道を阻まれることがあったって
そんなものなぎ倒して進めばいい

Used to be employee, now I'm employer
Making big deals, now I gotta get lawyers
People tell me to relax and enjoy it
But when I kick back, I see warnings
So much time might pass, can't ignore it
Every time I rap and I'm recording
Might be my last so I absorb it 'cause
俺はもう雇われじゃない
雇う側として契約を決めて
弁護士を付ける立場だ
「あんまり気負うなよ」
とか言われるが
一息ついて過ぎて行く一瞬が
俺にとっては見逃せないほど長いんだ
録音に行くたび自分に言い聞かせる
これが最後になるかもしれないから
この瞬間を価値あるものとして吸収しろ

I gotta make it or make it
I gotta make it or make it, yeah
I gotta make it or make it
Man, these are the options, these are the options
やるしかない
やり切るんだ
俺に残された選択肢は
これしかない
繰り返し×3

Tool bag without the pliers
Intros without the choirs
New car without the tires
Music without the writers
UFC without the fighters
Smoking without the fire
Cigarettes without the lighter
Austin Powers, no Michael Myers, that's me
ペンチの入ってない工具箱
合唱団不在の伴奏
タイヤの外れた新車
作曲家のいない音楽
選手不在の格闘大会
火の付いてない一服
ライターのないタバコ
コメディであって、ホラーじゃない
それが俺だ

If I ain't got the bars, you see
Something ain't right like I'm incomplete
Outcast, yes, I'm a different breed
If you disagree, make 'em all retreat
Act like a boss when I compete
Take my thoughts into hyperspeed
When it's all gone and I hit my peak
At least I'll know that I took that leap
俺が韻を踏むのが下手って言うなら
お前が手本を見せろ
俺は異端児かもしれない
他人とは遺伝子から違うんだよ
文句言う奴がいるなら今すぐ踵を返せ
俺と張り合おうなんてゆめゆめ思うな
俺の頭の回転速度にお前はついていけない
この挑戦の結果が分かるのは
全てを失ったか成し遂げたときだ

'Cause life is a process
And I am not here for the nonsense
Losing everything I worked for likes to weigh on my conscience
That why I block out the comments
Who's next? Who's next?
I don't know, I ain't been watching
Closing my ear to the gossip
I gotta make it or make it
Man, these are the options, ooh
なぜなら人生は過程の連続だから
俺は意味もなくここにいるわけじゃない
もちろん全てを失うのは辛いことだ
だから周囲の雑言には耳を塞ぐんだ
「次売れるのは?」「いったい誰なんだ?」
知らねえよ、いちいち追ってないから
流行とか噂話なんて興味もない
俺に残された選択肢は
成功することだけだ

No forfeit, my course different
Changed flows and I'm bored with it
More livid, never more driven, I avoid timid
Try to tell me I could never be the G.O.A.T. of rap, I ignore limits
I was born with this, you're trippin' thinkin' I'm slippin'
I'm enjoying this
Look at me, I'm on the tour selling more tickets
Even if the fourth record didn't sell a copy, I'ma do it like a hobby
I ain't quitting 'til the Lord tell me
お前らとは違って引き返すなんてできない
フローを作っては壊しての繰り返し
必要なのはもっと情熱的で、情動的なものだ
および腰なのは好みじゃない
「ラップの頂点なんて狙おうとするな」
なんて言われたとしても
俺は自分の限界を決めるつもりはない
ラップの遺伝子を生まれ持ったんだ
俺が間違ってると思うなら今に見ておけ
俺はこう見えて楽しんでる
ツアーのチケットだって飛ぶように売れてる
もし4枚目のアルバムが一つも売れなくても
趣味同然でやってるからいいんだ
神が止めろと言うまでは
俺はこれを続ける

I gotta make it or make it
I gotta make it or make it, yeah
I gotta make it or make it
Man, these are the options, these are the options
やるしかない
やり切るんだ
俺に残された選択肢は
これしかない
繰り返し×3

These are the options
この選択肢しかないんだ

【補足】
Austin Powers, no Michael Myers, that's me: Austin Powersとは、アメリカのコメディ映画の主人公のことで、これを演じているのはMike Myersという俳優です。一方で、Michael Myersは完全に別人で、ホラー映画「Halloween」に登場する殺人鬼です。NFは他の楽曲内で自身のラップが暴力的で教育に悪いという批判を否定しており、この歌詞を通じて同様にその批判を否定しています。