waniの和訳録

リクエストあればどうぞ。

NO NAME-NF


Look, people ask me what the future is
All I know is I'll be doin' this
All I know is things are moving quick
That's convenient for me 'cause that's how I live
なあ、将来のゴールなんて俺に聞くなよ
俺のやることは変わらないが
世界は変わり続けるだろう
俺はそういう生き方の方が楽なんだ

Now they see me out here movin' up
You don't like me, that makes two of us
Time change, yeah, I can't adjust
Yo, it’s who you are not who you was, oh my
俺はお前らを置いて這い上がる
お互いが嫌いって点で俺らは同じだ
俺は時代の変化に追い付けないが
重要なのは過去じゃなく現在の自分だ

Yeah, just went to Europe, they said the single is working
I think I'm learning
I am way more than what people might think when they look on the surface
What is my purpose? Yeah
That is a question that I have been asking myself and it hurts
'Cause it's prolly something I should already know but I don’t know it yet, I'm tryna grow as a person, woo!
ヨーロッパツアーに行けたのも
シングルが売れたおかげらしい
俺だって成長してる
お前らが知ってる俺は、ただの上辺だけ
俺が何を目指してるか?
その答えをずっと探し求めてるが、その度に頭が痛くなる
そんなこととっくに自分が分かってるはずだろ
成長の先に目指す姿があるんだろうな

I'm sick of people tellin' people I'm here 'cause of marketing dollars, oh
You think that everything is gonna blow just 'cause you market it harder? No
I got my hands in everything, now they out here tryna get to me, stop tryna lecture me
You don't compare to my level of thinking, so why do you think you compare to my energy, huh?
事務所が強いから売れてる
そんなこと言われるのもうんざりだ
仕事が上手くいかないからって
他人にいちゃもん付けるのはやめろ
俺が全てを手に入れたからって
つきまとって講釈垂れるのはやめろ
俺とお前じゃ考えの次元が違うんだ
そろそろ俺のエネルギーと勝負したらどうなんだ?

Small circle, but the number's growin'
Fame called me, I'm like, "How you doin'?"
Hung up on him, I ain't ready for it
I'll get back to that when I make album four
Less talkin', I've been workin' more
Better me is what I'm workin' towards
Y'all judgin', but we not in court, no, we not in court, oh Lord!
小さな集団が少しずつ大きくなっていく
いつの日か俺は名声を手に入れるが
どこか他人事で、実感が湧かない
アルバムを4つぐらい出すまで待ってくれ
お前らのお喋りの間、俺は曲を作るんだ
成長の先に目指す姿がある
お前ら批評家はあれこれ言うが
音楽は裁くものじゃない
ここは法廷じゃないんだ

Last couple years, let's recap
I make a livin' off of writin' out my regrets
I'm doin' me, I don't care where the scene's at
Try to give me feedback, I don't really need that
I used to walk on stage in a V-neck
I used to wear a lil' tie with a black vest
I came a long way, why you lookin' upset?
I'm tryna paint a picture, get the vision, you ain't hear it yet, woo!
ここ数年はずっとそうだった
俺の後悔を曲に吐き出して生活してた
やりたいことをしてるだけで
場所なんて選ぶ事もしなかった
お前らの感想なんか興味ないし必要ない
ステージの上ではVネックのシャツで
黒いベストに細いネクタイを締めた
ようやく俺は売れるようになったのに
今さら何をわめいているんだ?
俺は自分の青写真を描いてるのに
お前ら何一つ聞いてくれないじゃないか

Look, hold up, hold up, wait a minute, please
Flow's switchin', I got ADD
Brain scatters when you play the beat
It don't matter what you say to me
I'll be doin' this at 83
I've been doin' this since ABCs
In the major leagues doin' major things, don't play with me, woo!
なあなあ、ちょっと待ってくれよ
何かがいつもと違う、俺ADHDになっちまったよ
お前のビートは気が散るんだよ
何を言われても無理だ
年寄りになっても俺は変わらない
俺のキャリアはガキの頃から始まってる
俺の時間を奪うのはやめろ
しょうもないことに構ってる暇はないんだ

I'm livin' life in the fast lane
Wake up every morning thinkin' I'ma have a bad day
Drive my own car, I don't like the valet
Park then I go into my mind with an AK
Shoot every thought in my head then it rotates
Losin' it all, but I think that I'm okay
Who is involved? I don't know, but I'm insane
Poof! And I'm gone, wanna call me a no name, what!?
追越車線が俺の人生だった
毎朝起きるたびに思う
また最悪な一日が始まる
他人に自分の車を運転させるのはごめんだ
車を停めて、銃をかついで想いに耽る
頭の中の邪念を撃ち殺す
全てを失ってもそれでいい
俺の邪魔をするのは誰なんだ
どうでもいい、俺はおかしくなったんだから
それでもお前らは非通知で電話してくる
いい加減にしてくれよ

I'm prolly not what you thought
I'm prolly not what you thought
I used to judge everybody that wasn't like me 'til I learned it was wrong
Girl told me I should get it together and get out the dark
I'm tryna give her my heart
That's when I sit in my car, writin' for hours until I can barely talk
俺はお前が思ってるような人間じゃない
自分とは違う人間がたくさんいて
俺だって昔はそんな奴らを見下してきた
ある時彼女に言われたんだ
自分を見失って暗闇に閉じ込めるのはやめてくれって
車で何時間も曲を書いてて口も聞けないときだ
こいつなら自分の人生捧げてもいい
そう思えたんだ

I mean, where do I start?
Feels like I'm fallin' apart
Act like my image is hard
I always put up my guard
Even when talkin' to God
Sit in my room and I plot
Everything that I'm not
Comes out in the music I jot
I give it all that I got
I give it all that I got!
I'm tryna think out the box, no!
何から始めればいい?
自分が壊れてしまいそうだ
俺の理想が高すぎるのか
心のバリアも高すぎる
神に祈る時だってそうだ
部屋にこもって連想する
俺の持ち合わせないモノとはなんだ
それを曲に書き出せばいいんだ
そのためなら何でもする
全てを捧げてみせるよ
いつものやり方じゃダメなんだ

Yeah, I got people standing outside a bus screaming my name
I don't come out and take pictures, they tell me I changed
I don't smile in VIPs, you get mad like, "You know what I paid?"
Guess I don't know what to say
Guess I don't know what to say
I leave it all on the stage
I leave it all on the stage
ファンが俺の乗るバスを取り囲む
名前を呼ばれても出ては行かないし、写真なんか撮らせない。
VIPが隣にいたって笑って応えなんかしない。
「昔のお前とは変わったな」
「VIPの特典に金払ってるんだぞ」
そう言ってファンは怒る
なんて言えばいいんだろう
返す言葉も見つからない
全部ステージに置いてきたんだな


【補足】

All I know is I'll be doin' this All I know is things are moving quick

NFが売れ出してから(Therapy Session以降?)、彼のファンたちは曲やツアーを高い頻度で求めるようになったが、NFは自分のやり方を変えるつもりはないということです。

just went to Europe, they said the single is working

NFの代表曲とも言えるLet You Down。2017年の米国チャートで長い間上位に位置し続けました。NO NAMEのリリースは2018年。'the single'はLet You downのことを指しています。

I'm sick of people tellin' people I'm here 'cause of marketing dollars

NFは最初の2つのアルバムをCapitol CMGというレーベルから出しています。'marketing dollars'とはCapitol CMGによる営業のことを指します。
また、NFは白人のラッパーという共通点からエミネム2世と呼ばれる事が多いですが、この呼称に本人は辟易しています。この記事のように。
NF 『Perception』 エミネム彷彿とさせるスタイルのクリスチャン・ラッパー、全米1位を獲得した新作アルバム
"Perception"の'Outro'では、「俺はRap Godじゃない」と歌っているので、このようなコピーで自分が売られることが本当に嫌なんでしょう。

Y'all judgin', but we not in court

短いですが、巧みな言葉遊びになっています。
彼は自身の音楽が批評される、つまりjudgeされることについて、かなり嫌がっています。judgeとは、裁判官という意味も持つので、「自分の音楽を裁判にかけるのはやめてくれ」という意味になっています。

I'm livin' life in the fast lane
(中略)
Drive my own car, I don't like the valet

'lane'についてはStatementでNFが言及しています。
NFいわく、「世の中にはたくさんのラッパーがいて、彼らの後ろで待つ気はないので、とっくに追い越している」ということです。
歌詞中のValetとは、ホテルのエントランスなどで行われるサービスにおいて、宿泊客の車を駐車場に停めるスタッフのことです。追越車線に乗ってまで行き着けた先で、他人に車を駐車させるということは、彼の最終的な目的地を彼自身で決められないことと同義なのです。

I don't smile in VIPs

NFのツアーではVIPチケットを購入することで、NFとのツーショットを撮影させてもらえます。しかし、この場で彼は笑顔を見せないことで知られています。これは単純に彼が写真嫌いだかららしいです。