waniの和訳録

リクエストあればどうぞ。

Be11a Ciao-Hopsin


Stamattina mi sono alzato
O bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
Stamattina mi sono alzato
E ho trovato l'invasor-sor-sor
O partigiano
目が覚めたらすぐ分かった
さらば恋人よ
目が覚めたらすぐに気づいた
目の前に敵が迫っていた
パルチザンのごとく戦え

This shit I'm doing is bigger than you, do not interfere
I'm so far ahead of you niggas, it look like I'm not even here
Although my road is not even clear, I don't see no other option to steer
I'm going out as a legend, you know it, my envious enemies droppin' a tear
俺の作品はお前らの想像以上だ
ここからじゃお前らなんか遠すぎて見えやしない
道の先が見えなくても俺は進み続ける
まさしく生きる伝説だよ
俺の敵は嫉妬で涙だ

You should know I get it poppin' by my name (I do)
Man, these hoes ain't never rockin' with no lames (who's that? That's you)
Bitch, I'm married to this motherfucking game (damn right! It's true)
If you really think you got me in your aim (then shoot)
俺の名前が呼ばれれば
会場は拍手喝采
この女たちは落ちぶれとは連まない
お前とかな
俺は仕事と結婚してるんだ
本気で言ってんだ
もし腕前に自信があるなら
その引き金、引いてみろ

Let’s go
This isn't love, no sir, although I appear to be grinnin'
You get in touch with my bad side, that's a bad ride, I'm severely diminished
Check out the trophies, I seriously did it and you just vicariously winning
I'm kinda weird I admit it, bitch I'm in the building but I don't stay near any tenants
Lane on my own, the label is cold, we raking in gold, I'm labeled the G.O.A.T
You borrow my style and can't even pay off the loan
You phony, you fake, you a clone, I'm ape with the flow
You think you the greatest but no, put down the cocaine and Patrón
I aim for your dome, pow, I'm digging your grave, there's no other way it can go
始めるぞ
この笑顔は愛じゃない
俺の怒りを買おうなんて思うな
いつか後悔するぞ
俺の実績分かってるよな
お前はただの傍観者だ
周りとは違うってのは認めるよ
音楽やってる奴は腐るほどいても
俺と同じ方向性の奴なんていない
当時のレーベルに冷遇されたのは
自分の哲学にこだわったからだ
それで金稼げるんだから最高の結果だよな
俺の真似する奴も五万といるが
それでどうやって借金返すつもりなんだ
お前は模造品で、偽物で、クローンだ
俺はラップ界の猛獣
まさかお前が頂点に立ってると思ってるのか?
クスリでおかしくなっちまったんだな
お前の脳天、ぶち抜いてやるよ
墓は掘っといてやるからさ

Look bruh (look) it's too late
The beast has been woke to confront your ass and greet your kinfolk (ha)
I'm strugglin' to fight this evil impulse
When I'm writing this shit down on the sheet, the pen smokes
I needed to bounce back, achieve the tenfold
Now the roof coming down with debris and lit coals
Should've been known H-O-P's a gem stone
Pay your homage, and send me the fees through Venmo, nigga
もう手遅れなんだよ
お前が目覚めさせた猛獣
今にもお前らに襲いにかかりそうだ
俺はそんな衝動抑え込みながら曲書いてる
筆圧が強すぎてペン先から煙が上がるほどだ
調子上げて10倍になって戻るって決めたからな
今や屋根は崩れ落ち、周りには瓦礫と残骸
自分だって磨けば宝石になれるって分からなかった
この努力にお前らは金払うべきなんだ

Goddamn, where the fuck has all the time gone?
Creepin' up but then I'm strikin' like a python
I'm the boogeyman, you better keep the lights on
I was plottin' on this living in the night time
Overseas, blowing all my fuckin' Thai Baht
Backstory, it'll probably make your mind rot
I'm using it as gasoline to make the fire hot
And that's the reason niggas never takin' my spot
ウソだろ、もうこんな時間なのか
俺は誰にも気づかれず、大蛇のように襲いかかる
俺はブギーマンだ、怖けりゃ電気つけておけ
闇に潜んでタイミング見計らってた
タイで両替した金、全部飛んでってたよ
お前だったら精神的に参ってただろ
俺はそんな経験さえ糧にして
モチベーションにするんだ
俺がこの場所にいられるのは
お前らにこの努力ができないからだ

This shit I'm doing is bigger than you, do not interfere
I'm so far ahead of you niggas, it look like I'm not even here
Although my road is not even clear, I don't see no other option to steer
I'm going out as a legend, you know it, my envious enemies droppin' a tear
俺の作品はお前らの想像以上だ
ここからじゃお前らなんか遠すぎて見えやしない
道の先が見えなくても俺は進み続ける
まさしく生きる伝説だよ
俺の敵は嫉妬で涙だ

You should know I get it poppin' by my name (I do)
Man, these hoes ain't never rockin' with no lames (who's that? That's you)
Bitch, I'm married to this motherfucking game (damn right! It's true)
If you really think you got me in your aim (then shoot)
俺の名前が呼ばれれば
会場は拍手喝采
この女たちは落ちぶれとは連まない
お前とかな
俺は仕事と結婚してるんだ
本気で言ってんだ
もし腕前に自信があるなら
その引き金、引いてみろ

Okay, I dabble in sin (yeah)
Re-venge, oh yes, I do care to get even
Wait, my mental state is about as stable as legs on a paraplegic
Clearly I'm very mischievous, I got my reasons, no good at burying demons
See my name, you should carefully speak it
Or you better prepare for some grieving
That's on my mama, I like irrational drama
I got a passionate slaughter, pass the katana
I murk these niggas and wear they skeletons like jackets and armor
Badges of honor, then repeat it after I summons they soul to come back in a conjure
Can you imagine a monster as savage and bonkers, actually ponder (talk to 'em)
俺だって罪を犯すこともある
イーブンにするために復讐に手を染める
下半身付随の患者みたいに
俺の心もバランスを取るのが難しい
確かに俺は予測不可能だが、それには理由がある
過去を葬るのが苦手だからだ
俺の名前を見たら発言には気をつけろよ
それか葬式の準備をしとけ
母さんに似て喧嘩好きなんだよ
残虐なシーンとか人がたくさん死ぬ展開とかな
だから刀を持ってこい
あいつらの亡骸は俺にとって名誉の勲章
それでジャケットと鎧作って
身に纏って殺戮繰り返すんだ
こんなバケモンと対峙するなんて
お前には想像も付かないだろうな

I been poppin' in total ghost mode
I ride streams like a solo row boat
If you think Hop ain't got no more dope bro
Then you big cappin' like Mojo Jojo
No fake views, through promo's home grown
This your world nigga? Oh no, no, no
You telling niggas that you so cold and iced out
I'm finna put a fuckin' flame on your snow cone
名前だけで存在感を出せる
この業界、一人で船を漕いできた
もし俺が落ちぶれたと思うなら
お前はMojo Jojoもびっくりのオオホラ吹きだ
再生回数だってイカサマせずに伸ばしてきた
もしこの業界がお前のものだと思ってるなら
つけ上がるのもいい加減にしろ
お前が自画自賛続けるっていうなら
俺がその自信、打ち砕いてやる

How do I do it is beyond us to be on such a level
I believe I'm just the Elon Musk of rap
Yes, indeed I must be, read on up, I'm breaking through like ÆonFlux
You probably wouldn't agree on much, especially the way that I verbally beat on chumps
And if you ever run into a nigga saying
He put a stain on my name, I'm willing to bet you he woke up
So keep dreaming
俺がなぜここまで這い上がれたのか
お前には到底理解できない
俺はラップ界のイーロンマスクだ
時代の先を行くこの姿は
まさしくÆonFluxの主人公のよう
お前には理解できないだろうが
そんなこと俺にとってはどうでもいい
今はあれこれ文句付けてくる奴だって
いつかは俺が目を覚まさせる
それまで夢見とけ

'Cause this shit I'm doing is bigger than you, do not interfere
I'm so far ahead of you niggas, it look like I'm not even here
Although my road is not even clear, I don't see no other option to steer
I'm going out as a legend, you know it, my envious enemies droppin' a tear
俺の作品はお前らの想像以上だ
ここからじゃお前らなんか遠すぎて見えやしない
道の先が見えなくても俺は進み続ける
まさしく生きる伝説だよ
俺の敵は嫉妬で涙だ

You should know I get it poppin' by my name (I do!)
Man, these hoes ain't never rockin' with no lames (who's that? That's you)
Bitch, I'm married to this motherfucking game (damn right! It's true)
If you really think you got me in your aim (then shoot)
俺の名前が呼ばれれば
会場は拍手喝采
この女たちは落ちぶれとは連まない
お前とかな
俺は仕事と結婚してるんだ
本気で言ってんだ
もし腕前に自信があるなら
その引き金、引いてみろ

If I don't make it to see tomorrow
Oh bella ciao, bella ciao, bella ciao, ciao, ciao
If I don't make it to see tomorrow
Put some respect on my name
If I don't make it to see tomorrow
Put some respect on my name
俺が明日を生きれないとしたら
さらば恋人よ
もし明日生きていなかったら
俺の名前に少しは敬意を払え
もし明日生きていなかったら
俺の名前に少しは敬意を払え

【補足】
Bella Ciao: イタリアの伝統的なフォークソング。第二次大戦中に、パルチザンファシスト政権やナチスに抵抗するために歌われた歌。
G.O.A.T: Greatest of all timeの略語
H-O-P: Hopsinのこと。自身をHOPと名乗っていることは、彼の楽曲”Hop Is Back”から分かります。
I'm the boogeyman: ブギーマン英語圏の昔話に出てくる妖怪。この歌詞中では、その場にはいなくても名前だけで威圧できる、存在感を出せるという意味だと解釈しています。ヴォルデモート的な。
Then you big cappin' like Mojo Jojo: Mojo Jojo(モジョ・モジョジョ)は、アニメ「パワーパフガールズ」に登場する悪役のチンパンジー。前述の”monster”や”beast”との関連で引き合いに出されてると思います。
I'm breaking through like ÆonFlux: ÆonFlux(イーオン・フラックス)は、1995年に製作された近未来のディストピアを描いたアニメ。主人公の女戦士ÆonFluxが反政府組織の一員として自由を求めて戦うストーリーです。直前のElon Muskと韻を踏むために使われてる面が大きいと思いますが、反体制的な背景を持つBella CiaoとÆonFluxのストーリーの相性が良いですね。