waniの和訳録

リクエストあればどうぞ。

Anger’s Remorse-Old Gods of Asgard


Look in a mirror, the cobweb of my soul
On my face, forever, seeking to be whole
Driven by passion, raging like a storm
With thunder and lightning, and this hubris I was born
Blood hot and vain, I risked to take it all
Blind to your pain, your wounds, my downfall
鏡を覗き込めば
今にも壊れそうな私の魂
完璧を目指そうとした成れの果て
情動に駆られ、嵐のように荒れ狂う
私の生まれ持った傲慢さは、稲津と雷鳴の下に生まれた
体を駆け巡るこの熱い血と共に
私は全てを賭けて勝負に出た
君の苦しみや痛み
そして、私が失うものさえ
私には見えていなかった

You can relight my fire
When our shame becomes the pale horse
The story’s harbouring a liar
But you’re the seer can break the curse
For in the twilight of my years
I am nothing but anger’s remorse
I am nothing but anger’s remorse
I am nothing but anger’s remorse
もう一度、私の炎を灯しておくれ
私たちの過ちが蒼ざめた馬*1と共に過ぎ去るとき
物語に虚言者が入り込もうとする
でも君はその呪いを断ち切る予言者だ
そして私の晩年には
怒りの生み出した後悔しか残されていない
怒りに任せることさえなければと
想いに耽る後悔

You were my light, the spark inside my soul
Of venom and spite, tears would forever flow
I did you wrong, and I never set it right
And you played along, the grey from black and white
Waves of despair, an ocean of desolation
Fighting for air, my swan song be done
君は私の灯火だ、魂に宿る火花
毒と苦しみをかき分けて、涙は彼方へと流れて行く
君を傷つけたのに、私はそれを正そうともしなかった
それでも君は耐え抜いて、上手く切り抜けた
絶望が波のように押し寄せ、荒涼とした海を白立たせる
空気を求める喘鳴が、私の最後の歌となる

You can relight my fire
When our shame becomes the pale horse
The story’s harbouring a liar
But you’re the seer can break the curse
For in the twilight of my years
I am nothing but anger’s remorse
I am nothing but anger’s remorse
もう一度、私の炎を灯しておくれ
私たちの過ちが蒼ざめた馬と共に過ぎ去るとき
物語に虚言者が入り込もうとする
でも君はその呪いを断ち切る予言者だ
そして私の晩年には
怒りの生み出した後悔しか残されていない
怒りに任せることさえなければと
想いに耽る後悔

Dive through the dark
Go find the light on the other side
You will find him there
The piece you’re missing
The man I drove away
暗闇をかき分けながら
向こう側の灯火を探す
彼はそこで君を待ってる
君が必要とする最後の破片
私が遠ざけようとした男だ

You can relight my fire
When our shame becomes the pale horse
The story’s harbouring a liar
But you’re the seer can break the curse
For in the twilight of my years
I am nothing but anger’s remorse
Nothing but anger’s remorse
もう一度、私の炎を灯しておくれ
私たちの過ちが蒼ざめた馬と共に過ぎ去るとき
物語に虚言者が入り込もうとする
でも君はその呪いを断ち切る予言者だ
そして私の晩年には
怒りの生み出した後悔しか残されていない
怒りに任せることさえなければと
想いに耽る後悔

【補足】
Poets of the Fallもそうなんですが、語彙や言い回しが独特すぎて、歌詞の咀嚼がほとんどできませんでした。

*1:新約聖書の語彙。私はキリスト教のことはよく分からないのですが、死の象徴とされているようです。